1. Maga a kajak, a felszerelés és a ruházat

A manapság egyre inkább divatossá váló kajakhorgászat aktív módszer, feltételez némi sportolói beállítottságot. Akinek nehezére esik a mozgás és feltétel nélküli kényelemhez van szokva, annak nem érdemes belevágnia. A vállalkozóbb szelleműek előtt viszont a vízi világ egészen más arca tárulhat fel és olyan mértékben része lehet a környezetnek, amit sem partról, sem csónakból horgászva sem fog megtapasztalni. Nekik szól ez a gyakorlati tanácsokkal, praktikákkal bőven megtűzdelt két részes írás, amelyben saját tapasztalataimat igyekszem közreadni.

Az ilyen helyekre nem juthatunk be csónakkal

Korábbi horgászéveimben sokszor kerültem olyan helyzetbe, amikor szükségem volt valamilyen „betámadós” horgászeszközre. A megközelítetlen rejtett kis tavak, a hosszan nádfallal övezett, beálló nélküli csatornaszakaszok, a körülmények miatt megközelítetlen dunai objektumok mindig felcsigázták képzeletem, nagy fogásokkal kecsegtettek. Eleinte különböző gumicsónakokkal kísérletezgettem, de a felfújással, összeszereléssel járó macera általában elvette a kezdeti lelkesedésem. A gondosságot igénylő tárolás és a gyakori meghibásodások, kilyukadások miatt hamar rájöttem a gumicsónakokkal való kínlódás nem nekem való műfaj.

Advertisement

10 éve egy külföldi horgászmagazint lapozgatva akadt meg a szemem egy horgászkajak hirdetésen. Kíváncsi kutakodásba kezdtem és egyre másra tárultak fel előttem az információk. Amerikában akkoriban már jelentős tábora volt a kajakhorgászatnak, jobbnál jobb modelleket, elképesztő halas fotókat találtam a neten. Ez az ami nekem kell! A beszerzés akkoriban nem volt egyszerű, a tengerentúlról való szállítás költsége nem sokkal maradt el a termék árától. Hamarosan azonban sikerült vennem egy horgászatra alkalmas kajakot és innentől kezdve nem volt megállás.

Ugyan a kajakhorgászat igazi terepe az állóvíz, de folyókon is érdemes próbát tenni
A kajakhorgászat magányos műfaj
Sűrű növényből jött ki ez a szép csuka

Maga a kajak

Horgászatra alapvetően két típusa alkalmas a kajakoknak. Az első csoportba a felfújható gumikajakok tartoznak. Mint a gumicsónakoknál, előnyük a könnyű tárolás, hátrányuk a felfújással járó macera és az anyagból adódó sérülékenység. Mivel gyakorlatilag a víz szintjén ülünk bennük, csak speciálisan hozzá gyártott evezővel tudjuk őket használni. Komolyabbakat is be lehet már szerezni belőlük, abban viszont biztosak lehetünk, hogy nem fog egy életen át szolgálni minket.

Advertisement

A másik csoportba a ráülős ún. sit on top kajakok tartoznak, ezeket ajánlom elsősorban horgászatra. Jellemzőjük, hogy nem egy üreges héjban ülünk mint a versenykajakoknál, hanem egy speciálisan kialakított, zárt műanyag testen. Mivel ezek extrém igénybevételre vannak tervezve, gyakorlatilag elpusztíthatatlanok, nem kell aggódnunk ha csökre vagy kőre futunk, netán vonszolunk kell őket magunk után. A hajótest alja lehet katamarán vagy egyenletes, minél szélesebb annál stabilabb. Léteznek kétszemélyes modellek is, ezek túrázásra kiválóak, horgászatra azonban nem javaslom őket. A kajakhorgászat önálló műfaj, a horgásztárs csak akadályozza a hatékonyságot. A mentőegységek munkáját megkönnyítendő, a kajakok általában élénk színekben készülnek, emiatt azonban nem kell aggódnunk, a halakat nem fogja zavarni. Méretét tekintve a 2,4 -2,7 m-es modellek a legideálisabbak, a túl hosszú hajóktól óvakodjunk. Amikor jobb halat akasztva az betör a csónak alá, át kell vennünk az erősen hajló botot a másik oldalra és ebben akadályozhat minket a túlzottan előrenyúló hajóorr.

Amíg teljesen be nem fagy érdemes próbálkozni
Este
Balatoni süllő

Egyéb felszerelések

Én a magam részéről az egyszerűséget részesítem előnyben, ezért a kajakhorgászatot is sallangoktól mentesen, basic style-ban űzöm. Nem látom értelmét hi-tech kajakcirkálót építeni, halradarral, elektromos motorral, trollingozó kiegészítőkkel. Ezek szerintem a kajakhorgászat lényegét veszik el, akinek ez kell, szálljon csónakba. A kajakhoz is rengeteg felesleges kiegészítőt lehet vásárolni, könnyen túllőhetünk a célon. De nézzük mire lesz valóban szükségünk!

Először is kell egy evező, vásárolhatunk műanyag és karbon modelleket is, az utóbbinak lényegesen kisebb a súlya. Az evezőnél azonban van sokkal fontosabb kiegészítő is, a kényelmes ülés. Ugyan általában maga a kajaktest is úgy van öntve, hogy van némi hát támasz és üléshely, de nem legyenek illúzióink. Ha hosszabb távon kajakban tartózkodunk – márpedig sokszor nincsen lehetőségünk kiszállni –, megfelelő ülés nélkül szenvedni fogunk, mint a kutya. Az ülés esetében ne kössünk kompromisszumot és azt vegyük meg, amit biztosan, csúszkálás mentesen lehet rögzíteni és megfelelően tartja a derekat. Kényelmetlen üléssel az egész horgászat élvezet helyett kínszenvedéssé válik, rosszabb esetben a derekunk is bánhatja a hibás döntést. A stabil deréktámasz rendkívül fontos, érdemes egy jól kitömött táskát rögzíteni a hátunk mögé, a tartás érdekében. Alsó ülőrész nem szükséges, két felfújható ülőpárna tökéletes megoldás. Kell még egy súly amivel rögzítjük magunkat, ez lehet kisebb horgony vagy akár egy 2 kg-os súlyzótárcsa is. Apró de praktikus kellék egy szivacs amivel a kajakban meggyűlt vizet távolíthatjuk el. Mindössze ennyi ami a kajakhorgászathoz kell.

Az ilyen helyeken vigyázzunk a botra!
Nincsenek már csónakok, miénk a pálya!
Ha kitesszük a lábunkat, növelhetjük stabilitásunk

Ruházat

Ahhoz, hogy a kajakhorgászatot élvezzük – és ne rémálom legyen –, gondot kell fordítani a ruházatunkra is. Hiába az evezőre erősíthető cseppfogó gyűrű, nem tudjuk elkerülni, hogy az evezőről víz ne csorogjon ránk. A víz kis idő után – vagy ha sokat evezünk –, össze fog gyűlni a hajótest alján, valahogy ki kell mernünk onnan. Deréktól lefelé mindenképp legyünk vízállóak, nekem nyáron egy könnyű esőnadrág, télen egy vízálló snow board nadrág szolgálja ezt a célt. A nadrág alá az időjárásnak megfelelő aláöltözeteket váltogassuk.

Advertisement

A felsőtestünk már nem feltétlenül kell, hogy vízálló legyen, az csak felülről, eső esetén kaphat vizet. A vízállóság és zsebek szempontjából a legjobb persze a gázlókabát, de a softshell kabátok is tökéletesen megfelelnek. Az apró kiegészítőket (fogót, szájfeszítő, előke, kapocs) ne a kajakban tároljuk mert könnyen a vízben landolhatnak. A horgászmellény vagy a zsebekkel ellátott kabát, a kajakhorgászatnál domborítja ki igazán előnyeit.

Vízre és partra szállni nem mindig a legegyszerűbb és általában ezt vízben állva kell megtennünk, a gumicsizma tehát elengedhetetlen. A bélés nélküli neoprén csizma mellett, – ha télen is horgászunk – be kell szereznünk egy vastag bélésű gumicsizmát is, alá pedig meleg zoknikat vegyünk. Mivel nem tudunk toporogni, a lábunk hajlamos a fázásra. Fontos a mentőmellény is, inkább ne kockáztassunk.

A ruházat mellett kell a táska is, nem csak a cuccok tárolására hanem a hátunk stabil megtámasztására is egyaránt.

Az ekkora hal már szépen húzza a kajakot
Ezért a feelingért érdemes kajakba szállni
A szebb sügerek nem az agyonhorgászott parti sávból jönnek

Pro

A többi vízi járművel szemben a kajak legnagyobb előnye a mozgékonyság. Azonnal és fáradság nélkül tudunk helyzetet és pozíciót váltani, majd késedelem nélkül, rögtön tudunk dobni. Néhány mozdulat az evezővel és rögtön más helyzetből vallathatjuk a pályát.

Advertisement

Ugyanilyen gyorsan és hatékonyan tudjuk vízre tenni, a teljes összeszerelés is csak néhány percet vesz igényébe. „Betámadós” csónaknak ideálisabb bármi másnál.

Már kis gyakorlottsággal teljesen hangtalanul tudjuk a pályákat kajakkal megközelíteni, a halakat bothossznyira is becserkészhetjük. Többször előfordult már, hogy pihenés közben a kajakról lelógó csalira vágott oda a csuka, nem zavartatta túlságosan magát.

A gumikajakok üléspozíciója alacsonyabb, ezért más evező való hozzájuk
Ilyen fejfotóból rengeteget csináltam
Szép süllőket is találhatunk a nehezen megközelíthető helyeken

Kontra

A mozgékonysággal szemben bizonyos helyzetekben jelentős hátránya is lehet a kajakból történő horgászatnak. A fix üléspozíció miatt nem tudunk forogni és ez nem csak a dobásnál lehet hátrány, de a fárasztásnál is. Ezt most ősszel saját bőrömön is megtapasztaltam:

Késő ősszel, vízeresztés után csukáztam a Tisza tó egyik sekély vízű részén. A kis területre összezsúfolódott éhes ragadozók a sekély vízben portyáztak, kint a csökök között. Ideális szituáció a kajak- és legyezőhorgászatnak egyaránt. Nagyon kis vizet horgásztam a tuskós kellős közepén, kajakkal úgy tudtam meghorgászni a pályákat, hogy a halakat sem riasztottam meg. Közvetlenül a felszín alatt úszó bucktail streamerrel horgásztam, nagyon szépen tolta maga előtt a vizet, jelentős jelet hagyva. Már közel járt a legyem amikor határozott ütést kaptam és a bevágás után azonnal lavórnyi burvány izgatott fel. Az első ijedség után a hal felém kezdett úszni, alig tudtam utána szedni a legyezőzsinórt, hogy megőrizzem a zsinór feszességét. Közvetlenül a kajak mellett vett észre a hal és a sekély vízben fordulva mutatta meg teljes testének jelentős méreteit. A méter körüli csuka megijedt és villámgyorsan a hátam mögé tört, átúszva a hajó alatt. Utánafordulni nem tudtam így a botot nyújtottam hátrafelé próbálva elkerülni a bottörést. Ebben a lehetetlen helyzetben tépte a hal ki a zsinórt a kezemből egy darabig, majd megtépte a 38-as előkét. Nem állítom, hogy csónakból horgászva meg tudtam volna fogni, mindenesetre nagyobb esélyem lett volna.

Feltétlenül hátránynak számít, hogy a kajakban gyakorlatilag ugyanabban a pozícióban ülünk, nem tudunk mozogni. Egész napos horgászatnál könnyen bemerevedhetünk, elgémberedhetünk, különösen hidegben. A kényelmes ülés jelentősen növeli a komfortérzetet, de javaslom, hogy 1-2 óránként szálljunk ki a partra és mozgassuk át magunkat. Ha erre nincs lehetőség minél jobban hátradőlve nyújtózkodjunk nagyokat.

2. Veszélyek, a viselkedés és a horgászat

Leszögezhetjük, hogy a jó kajak gyakorlatilag felboríthatatlan, de a közeli kapcsolat a vízzel veszélyforrásokat rejthet magában. Ezért a kajakhorgászatnál különösen fontos, hogy észnél legyünk! A kajakot ne télen, éles bevetésen próbáljuk ki először, nyári körülmények között érdemes tesztelni képességeinket. A jó egyensúlyérzékre feltétlenül szükségünk lesz ezért a tompaság vagy magatehetetlen részegség ilyenkor a nem kifizetődő.

Tél végi süllő a csökösből
Egy ekkora hal beemelés után, már okozhat bonyodalmat a kajakban
Akcióban

Jó pár éve rejtett dunai kopolyákat vallattunk Figura barátommal a Gemenci erdő mélyén. A cserkészéshez a kajak ideális betámadós eszköznek bizonyult, eldugott kis tavakat, csatornákat térképeztünk fel. A parti pihenő és ebéd után a türelmetlen Figura Richárd horgászni indult. Az egy méter magas part óvatosságot kívánt volna, de Figura magabiztosan ugrott bele a kajakba. A következő pillanatban a kajak orra a levegőbe emelkedett és Figura hátra bukfenccel bucskázott bele a vízbe. Kajakos horgászataim közben számtalan élményben volt részem, jóformán az összes kajakos barátommal történt már hasonló eset. Jancsika egyszerűen leesett a kajakról, Zsolt pedig egy elkapkodott partra szállásnál merült meg.

Veszélyek

Jó móka lehet a kajakozás nagy hullámokban, nyáron mentőmellényben, de horgászni nem fogunk tudni ilyen körülmények között. Figyelmünket az egyensúlyunk megtartása köti le, erős hullámzásban ne menjünk a vízre kajakkal! A veszélyt nem a felborulás jelenti hanem, hogy egyensúlyunkat vesztve lebillenünk a hajóról. A hullámzás mellett a szél is nagyon veszélyes lehet. Amellett, hogy a könnyű hajótestet oda viszi ahová akarja, komoly bajban leszünk ha az evezőt is kifújja az ölünkből.

Advertisement

A másik legnagyobb veszélyforrás a víz alatti csökök és tuskók. Nemegyszer előfordult, hogy önfeledten evezgetve tuskóra futottam és kevésen múlott, hogy nem estem le a kajakról. A lendületes tuskóra futás erősen megbillenti oldalirányban a kajakot és a helyzetet fokozza, hogy általában teljesen váratlanul történik. Ilyenkor szokott igazán felszökni az adrenalin, próbáljuk megőrizni a hidegvérünket és nem kapkodni. Igazán extrém esetben az ág vége beleékelődhet a dugó nyílásába és ekkor minden leleményességünkre szükségünk lesz ha le akarunk a gonosz csökről kászálódni.

Közel 10 év kajakos horgászat alatt még nem borultam egyszer sem, de társaim nagy része már túlesett rajta.

Balatoni horgászatnál figyeljük a viharjelzést
Időnként szálljunk ki egy pihenőre
Borulás után

Viselkedés a kajakban

Ha heveny hasmenésrohamok kínoznak kerüljük a kajakhorgászatot, de a vizelés kis gyakorlattal kiszállás nélkül is elsajátítható. Terpesszük ki a lábainkat kétoldalt és támasszuk meg a kajakot közvetlenül a lábunk között. A lábakat hátravezetve egy mozdulattal fel tudunk térdelni így a hajótest két oldalára. Oldalra irányítva a sugarat könnyen ki lehet vizelni anélkül, hogy a hajótestbe is csurranjon-cseppenjen. Az egyensúlyra és arra, hogy a két oldalt azonos nyomással terheljük, ezekben az esetekben különösen szükségünk lesz.

Advertisement

A heves, hirtelen mozdulatokat, az elhajlásokat próbáljuk elkerülni, lábunkat oldalt kilógatva az stabilizálni tudjuk helyzetünket.

A vízre szállás sem mindig egyszerű. Előfordul, hogy stégről, magas partról vagy ingatag kőszórásról kell kajakba szállnunk, a borulás esélye ilyenkor hatványozódik. Sose támaszkodjunk a kajak egyik oldalára, minden esetben a két oldalt azonos erővel támasszuk meg, így minden körülmény között biztonsággal szállhatunk be és ki.

A műfajjal ismerkedő kajakosnak problémát jelent az evező elhelyezése horgászat közben. A legtöbb kajakban van lehetőség az evező hajótesthez való rögzítésére, de a magam részéről a legegyszerűbb megoldást preferálom, tegyük az evezőt az ölünkbe. Zavarni nem fog dobás közben és mindig kéznél van.

Advertisement

Mivel kevés lehetőségünk van a mozgásra érdemes a lábak helyzetét váltogatni a különböző támasztékokon. Kinyújtva vagy felhúzva lábunkat, teljesen más komfortérzetet ad a megváltozott üléspozíció és ha egész nap a kajakban ülünk szükségünk is lesz rá.

A horgászbotot is egyszerűen tegyük a lábunk közé, innen lehet a leggyorsabban felvenni, ha szükséges. Bokrok, fák, nád között evezgetve, illetve a ki- és beszálláskor ügyeljünk a bot épségére.

Kövér decemberi csuka, töklevelesből

A horgászat technikája

Kajakból nem érdemes statikusan horgászni, használjuk ki legfőbb előnyét a mozgékonyságot, váltsunk gyakran pozíciót. Néhány dobás után álljunk arrébb, nagy területeket pásztázhatunk így végig. A legmozgékonyabbak akkor lehetünk, ha szélcsend van, vagy enyhe szellő fújdogál. Ilyenkor nem kell súlyoznunk. Különösen kedvező széliránynál, végigcsoroghatunk a nádfalak, növényesek előtt, alaposan végighorgászva azt. Az ölben tartott evezőt gyorsan fel lehet venni és ahhoz, hogy kicsit korrigáljuk a hajó pozícióját, a botot se kell letenni, egy kézzel is állíthatunk az irányon. Ha súlyozni kell a rögzítéshez több hely áll rendelkezésre. Attól függően fog más ás más szögben beállni a kajak, hogy melyik fülhöz, kapocshoz kötjük ki a súly kötelét.

Advertisement

A hal megkeresésére szintén ideális eszköz a kajak. Csukázásnál evezgetve figyelni kell a burványokat, a tolóhullámokat és a menekülő hal keltette iszapfelhőket. Horgászat közben érdemes erre kis időt szánni. Az ígéretes helyeket evezzük végig, időnként a hajó oldalát megkocogtatva az evezővel. Ahol halat találunk érdemes megállni, általában többen tartózkodnak egy helyen. A halak általában nem egyenletes eloszlásban vannak és így elkerülve az üres szakaszokat, jobban koncentrálhatunk a halasabb pályákra.

Jó hal esetén a fárasztás óriási élmény kajakból. Már egy két kilós hal is képes meghúzni a kajakot, a jobbak pedig métereket tudják szánkáztatni. A merítőhálót felejtsük most el, a kifáradt halat kézzel, esetleg grippel kell kiemelni. A komolyabb hal rendes ramazurit tud csinálni a kajakban és ennek akár borulás is lehet a vége. A megragadott halat tartsuk kézben és ha lehet ne tegyük le, mert általában akkor kezd el csapkodni. Ha meg akarjuk tartani ne a kajakhoz kössük mert össze-vissza fogja rángatni azt, megakadályozva a horgászatot. Egy fához érdemes a leginkább kikötni és amíg odaevezünk, a halat lábunkkal szorítsuk le mert ettől meg fog nyugodni. Miután rögzítettük a kötelet vegyük csak le a lábunkat a halról, ilyenkor azonnal csapkodni kezd. Legyünk felkészülve, hogy a hal egészen a kajakig kísérheti a csalit, a kapás sokszor a kiemelés pillanatában következik be.

Jobb híján ez a fotó készült róla
A tökleveles meghorgászásánál nincs ideálisabb eszköz a kajaknál
Ha ügyesek vagyunk rengeteg ehhez hasonló ’fej-fotónk’ lesz

Horgászati szituációk

Az utóbbi években a kajakhorgászataim túlnyomó része volt a csukára történő legyezés. A sekély vizű, változatos, növényes-nádas pályák ideálisak a kajakból való horgászatra. A minimális erőfeszítéssel történő, gyakori pozícióváltások miatt ugyanazt a pályát különböző szögekből is meghorgászathatjuk és ez az eredményességet növeli. A rövidebb, technikás dobások könnyen mennek kajakból is, annak ellenére, hogy egy méterrel alacsonyabbról horgászunk. A dobást inkább felfelé irányítsuk és a hátralendítésnél különösen ügyelni kell, hogy legyünk ne érjen a vízbe. A nagy semmit fárasztó kajakból dobálni, ilyenkor sokkal jobb választás a csónak.

Advertisement

Próbáltam és állíthatom a balatoni márgásokon való süllőzés és a mólók körüli balinozás is eredményes kajakból, főleg ha nem rendelkezünk csónakkal.

Az én kajakom katamarán testű ezért folyóvízen, lehorgonyzott horgászatra nem igazán alkalmas, ide- oda vezetgeti a sodrás. Dunai viszonylatban viszont a pályák, szigetek, gátak megközelítésre kiválóan alkalmas, de ilyenkor célszerű ezeket a helyeket kiszállva meghorgászni. Ha árad a víz és kedvünk támad egy ártéri keszegezésre örülhetünk, ha van kajakunk. Botnak ne bolognait vagy matchet válasszunk, szerezzünk be erre a célra egy rövid, finom, 2,70 m körüli micromatch botot.

A fenti szituációkon kívül próbáltam a kajakot bányatavakon feketesügérre, domolykóztam belőle kisebb folyókon és horgásztam vele hatalmas pisztrángos tavakat Erdélyben.

Advertisement

Pergető horgászatnál rövid botot válasszunk, rövid nyéllel, nincs annál bosszantóbb, mint amikor az alsó nyéltag minduntalan beleütközik a lábunkba. Pergetésnél kissé meg kell emelni kézpozíciónkat is, így tudjuk a megfelelő kontaktust tartani. Ez egy idő után fárasztó lehet.

Legyező horgászatnál is fontos, hogy a botspicc a víz felé mutasson. Ha egyik lábbal feltérdelünk, ki tudjuk támasztani karunkat anélkül, hogy elfáradnánk a kéztartásba. Ügyeljünk a dobásokra, az alacsony üléspozíció nem tolerálja a hibázást. Aki kajakból megtanul dobni más horgászati szituációkban is meg fogja állni a helyét. A zsinórt a lábunk közé fejtsük be.

Kapás esetén határozott kézmozdulattal vágjunk be (strip strike), ne a bottal emeljünk. Ha felénk közeledve ráúszik a csalira a hal, még nagyobb strip strike-ra van szükség, mert a bevágás során a kajak is könnyen megmozdul .

Advertisement

Sekély vízen gyakran előfordul, hogy a bevágás után felénk kezd el úszni a hal. Ez érdekes szituációkat hozhat, próbáljuk a kontaktust tartani és azonnal felszedni a zsinórt.

Izgalmas pillanatok
Ez a szebb késő őszi hal a vízeresztés után jött
Egyik kézben a hal, másikban a kamera
Szinte bárhol kiköthetünk
Csuka ellenfényben
Irány a pálya
Ez a balin is megérdemelt volna egy jobb fotót

Konklúzió

Összegezve a leírtakat mindenkinek ajánlani tudom a kajakból való horgászatot. Ha odafigyelünk az alapvető szabályokra és a felszerelésünk is megfelelő, egy kifejezetten élvezetes, mással össze nem hasonlíthatóan sportos horgászmódszert sajátíthatunk el. Olyan vízterületeket is meghorgászhatunk, ahová mások nem tudnak bejutni, a vízi világ egészen más arcát ismerhetjük meg. Ha pedig a szép zsákmány mellett másnap egy kis izomlázat is érzünk, emlékeink kétszeresen szépülnek meg.

Alkonyati önfotó kajakból
A csökös szintén ideális pálya