A legendás és titokzatos galóca horgászatához kivételes türelem, profi dobótechnika és az átlagosnál több szerencse kell. A “the fish of a thousand cast” elnevezés fedi a valóságot, kudarctűrő képesség hiányában még pergetve sem érdemes belevágni. Ha számításba vesszük, hogy a parti fák miatt a legyeződobás sok helyen kivitelezhetetlen és a több méter mély poolokba sem tudjuk olyan könnyen lejuttatni streamerünket mint egy dögnehézre ólmozott pergetőcsalit, el tudjuk képzelni mire számíthat egy legyezőhorgász. A sikerre azonban legyezve is van esély és a legyezőbottal zsákmányolt hucho olyan kivételes trófea melyre életünk végéig emlékezni fogunk.

Legyezőbottal a kisebb galóca zsákmányolása is nagy örömöt jelent

Az elején le kell szögeznem, hogy nem tartom magam hucho expertnek. Több mint 10 éve horgászom rá a téli szezonban, ami évi 3-5 horgásznapot jelent, elsősorban legyezve. Két kezemen meg tudom számolni az ez idő alatt fogott galócákat. Viszont sokat beszélgettem olyan horgászokkal és gájdokkal akik napi szinten fordulnak meg huchos vizeken. Jópár halat láttam azonban zsákmányolni és sok olyan szituációt megéltem a vízen amiért mégis úgy érzem tapasztalataim hasznosak lehetnek az érdeklődők számára.

Na de mi is az a hucho?

A dunai galóca (Hucho Hucho) a világ legnagyobbra növő lazacféléje. Közeli rokona a szibériai vizekben élő taimennek mely elérheti a 80 kg-ot. A nagyobb folyókban (Drina, Szava) Európában is jelentős nagyságot érhet el, de maradjunk a realitás talaján: átlagosan valahol 1 és 15 kg közötti huchora számíthatunk, persze ha óriási szerencsénk van. Rendszertanilag a hucho sem a pisztráng, sem a lazacfélékkel nincs közeli rokonságban. Külön nemzetséget alkot, 4 fajjal, leginkább talán a salvelinus nemzetséghez áll közel amiket szajblingnak vagy charnak neveznek.

Advertisement

Fő tápláléka a hal de fogyasztja a rákot és a vízen úszó emlősök sincsenek tőle biztonságban. Igazán nagyra olyan helyeken nő ahol jelentős a fehérhal állomány, paduc, domolykó vagy leánykoncér. Legnagyobb kedvence viszont a sebespisztráng ami valahol érthető is. Erre a streamerek színénél még visszatérünk. Rablása teljesen eltér a megszokottól. Nem lesből támad, hirtelen mint a csuka, harcsa vagy süllő, támadása leginkább üldözés. A zsákmányt messziről kiszúrja és vadul startol rá, akár 100 méteren át üldözve a kishalat. Előfordult, hogy a lábunk elé vágott ki a megrémült pisztráng, nyomában a méteres huchoval.

Ákos gyönyörű, szinte teljesen pettyek nélküli huchoj

Hol horgásszunk rá

Galócahorgászatra - leszámítva néhány bosnyák revirt - elsősorban a téli időszakban nyílik lehetőség. Esélyünk leginkább a revireken van, az open water szakaszokon a helyiek általában elhordják a halat. Nagyon kevés horgászat van ahol ennyire fontos a guide! Tegyük félre a hazai horgászok körében jellemző a rátartiságot és a félreértelmezett büszkeséget, fogadjunk gájdot mert nélküle az a kevés esélyünk is töredékére csökken. Mindenképp olyan helyen kell horgásznunk ahol van hal és ezt a gájd fogja megmutatni, hallgassunk rá.

Advertisement

A megfogott huchoval mindig a lehető legóvatosabban bánjunk
Rosa a gájd megmutatta, hogy kell galócát fogni

Szlovákiában (Vág), Ausztriában (Mura, Pielach), Horvátországban (Kupa), Montenegróban (Tara, Lim), Szerbiában (Drina) és Lengyelországban (San) is horgászhatunk rá, én azonban a szlovén és bosnyák vizeket preferálom.

Advertisement

Magam az alábbi folyókon huchóztam eddig:

• Sava Bohinjka (Bledi revir)- Elképesztően gyönyörű, változatos folyó, jelentős halállománnyal. Ideális legyezni de a halak talán itt a leginkább fifikásak. Csak télen.
  • Una - (Bosanska Krupai revir) - Nagy folyó, nagy halakkal. Méretéből kifolyólag pergetve könnyebb érvényesülni, gázolni nemigen lehet, a jó pályák megközelítése csónakkal történik. Télen és nyáron.
  • Sana (Kljuci revir) - Barátságos, néhány km hosszú revir, szigetekkel, poolokkal, kanyonnal. Télen és nyáron.
  • Savinja (Mozirjei revir) - Viszonylag hosszú, jól horgászható revir, csúszós kövekkel, jelentős szivárványos pisztráng állománnyal. Csak télen.
  • Krivaja (Olovoi revir) - Kevéssé horgászott, nemrég nyílt revir a hegyekben. Több folyó folyik össze rövid szakaszon összesen 120 km horgászható folyószakaszt alkotva. Télen és nyáron.

Fagyos reggel az Una-n

Savinja egyik nyerő poolja
Nyugodtabb szakasz a Savinjan

Advertisement

Krivaja - A parti növényzet sok helyen lehetetlenné teszi a legyezőhorgászatot.
Jól gázolható, gyors vizű pálya a Krivaja-n

A nyerő időszak

Amikor a hucho táplálkozik nagy eséllyel megfoghatjuk, amikor viszont nem, nagyon inaktív tud lenni. Hogy mikor eszik nehéz kiszámítani, a fényváltás időszakai, a hajnal és az alkonyat általában nyerők de sokszor a verőfényes napsütés is.

Advertisement

A Sana folyón horgásztunk egy januári napon. Az utazás napján végig havazott, jelentős mennyiségű hó esett. Első horgásznapunkat verőfényes napsütésben, 15 C-os felmelegedésben kezdtük, minden erőteljesen olvadt. Annyira ellentmondott mindez az eredményes galócázásról alkotott elképzelésünknek, hogy ráérős reggeli után keveredtünk le a vízpartra. Egy kis sziget utáni lapályon kezdtem a horgászatot, alattam 20 méterrel Figura Richard petymegelt narancssárga pergetőbotjával.

- Húbazdmeg mekkora halat láttam! - szólt oda nekem Richard

- Akkor dobj rá! - adtam neki a jótanácsot

Richard nem volt rest rádobott, a hal pedig szinte azonnal el is kapta rapaláját. Rövid fárasztás után már kézben tarthatta élete első, ráadásul igazán szép huchoját. Nem sokat horgászott érte, jókor volt jó helyen. A januári melegben, szikrázó napsütésben őrjöngött a hucho, több kapásunk volt ebben a rövid időszakban. Totya bácsi is megfoghatta volna a méteres huchot akkor, ha nem próbálja pisztrángmerítővel megmeríteni. Talán másfél óráig tartott mindez, majd visszaállt a rend. Nem volt több kapásunk és halat se láttunk többet, sem aznap sem a következő napokon.

Advertisement

Figura Richard és a galócája. Nettó 5 percet horgászott rá. Befejezte a huchozást, mondván nem akarja rontani az átlagot.
Totya bácsi maga lepődött meg legjobban mekkora halat pergetett ki

A havazás és eső általában jó szokott lenni és az egyik legideálisabb szituáció az áradás kezdő időszaka, amikor a víz kissé beopálosodik. Életem legjobb galócahorgászata egy ilyen napon történt:

A Sava Bohinjkán horgászom. Már sötét van, 15 perc maradt a befejezésig. Egész nap esik az ónos eső, kellemetlen az idő, de nincs hideg. Számomra már nincs tétje a horgászatnak, a hajnali pirkadatkor megfogtam a szép huchot, ráadásul egér patternnel. Mongoliában a legjobb taimen csali volt az egér, de itt senki sem horgászik vele. Most is egér van fent, előtte már agyondobáltam mindennel a pályát. Kis zátonyszigeten állok, jobbra tőlem szobányi kis öböl, jelentős mélységgel, szinte álló vízzel. Ide is dobtam már vagy százat előtte, az egyik dobásra mégis leveszi valami az egeret felszínről. Szépen, csendesen, mint a nagy taimenek szokták. Bevágás után felrobban a víz, nagy testű hal kezd őrülten csapkodni, dobálja magát előttem 5 méterre. Elönt az adrenalin, nehezen fékezem meg lábaim citerázását. Fél perc csapkodás után taktikát vált, függőlegesen felfelé áll és rázni kezdi a fejét. Szokatlan, semmi eddigihez sem hasonlít ez a fárasztás- Hiába nyomom be a spiccet a vízbe nem akar “normálisan” úszni ahogy szeretném, csak előttem rázza a fejét függőlegesen. A furcsa harcban fogyni kezd ereje, végre magam elé tudom húzni. Úristen! Bőven tízkiló fölötti galócát látok a lámpafényben a lábam előtt. Próbálom megfogni de a hal újra erőre kap és újra csapkodni kezd, rázza a fejét. Amikor a kipattan a horog szájából, a gájd a fejét fogja. - Katasztrófa - mondja halkan. Rutinos öreg hal volt, valószínűleg nem először akasztották meg. Tudta mi a leghatékonyabb, mit kell csinálnia és elérte a célját. Életem galócája lehetett volna...

Egérrel fogott hajnali huchom
Az egerek télen is mozognak. Ezt a dögöt a vízből halásztam ki

Fontos megemlíteni, hogy táplálkozási időszakban a halak mozognak. Ha jó helyre állít a gájd, bízzunk benne és ne szontyolodjunk el ha nem lesz az első dobásokra kapásunk. Bármikor beúszhat egy csapat elénk. Sokszor a századik, ugyanoda küldött dobás lesz eredményes.

Kisebb őszi hucho a Sana-ból
Az első hucho túrámon két halat is fogtam
Pergetett hucho a Savinjából. Rövid időre kisütött a nap, egy órán belül 4 halat fogtunk.

Advertisement

A kezdődő áradás és az opálos víz a legjobb huchora.
Egészen addig amíg ez nem lesz belőle

Felszerelés

A galóca horgászatára leginkább a 8-9 zsinórosztályú, feszes akciójú botok alkalmasak. Zsinórból az úszó és a süllyedő elengedhetetlen, ezekkel és a kellően súlyozott streamerekkel minden szituációt meg tudunk oldani. Nyugodtan próbálkozhatunk extra fast sinking shooting headekkel is. A leader ne legyen túl rövid, a 9 láb körüli, ideális méret. A tippettel nem érdemes finomkodni, 0,35 mm alá felesleges menni. A hucho nem leader shy és tekintettel a csontos szájpadlásra, erős mozdulattal kell akasztanunk kézzel (strip strike), semmiképp sem a bot megemelésével. A tiszta vizek miatt fluocarbon használata javasolt. Kétkezes bottal is galócáznak néhányan, próbáltam én is, nem vált be. Amellett, hogy túl zajos volt a dobás, a zsinór sem nem fordította át megfelelően a nagytestű streamereket. A csúszós kövek miatt javasolt a szegecses cipőtalp és kerüljük az élénk színű ruházatot.

Advertisement

3 horgos furabou streamer. A furabou az egyik legjobban színezhető anyag, emellett nagyon szépen pulzál.
Legalább nem kell bottartó
Huchozásnál nem ritka a mínusz 10-15 C. Ilyenkor az idő nagy része azzal megy el, hogy letördeljük a gyűrűk közé és a bottestre fagyott jeget.

Legyek

Galócát fogni nagyon sokféle műléggyel lehet, mindenkinek megvan a saját favoritja. Amikor a hucho táplálkozik, megfeledkezhet óvatosságáról és mindennek nekimegy ami mozog. Jól működnek a természetes anyagok (bucktail, tollak, marabu, zonker, yak) és a szintetikusak is (furabou, Ep fibre) egyaránt.

Néhány fontos szempont:

• Mindig kössünk súlyozott legyeket is!
  • Színekből a természetes színeket részesítsük előnyben. Az olív, barna, fekete és szürke színek általában működnek. A fekete/piros pöttyös sebespisztráng mintázat abszolút favorit de a fekete sávozás is sikeres szokott lenni. Érdemes magunkkal vinni néhány színes filcet ha úgy ítéljük meg, hogy át kell színezni a streamereket
  • A két (vagy három) horogra kötött tandem legyeknek több előnye is van. Nagyobb méretű legyet tudunk kötni, jobb a mozgása és a hátsó horoggal meg lehet fogni a csipkedő kapásokat is. Viszont nem minden revir engedélyezi a két horog használatát, ennek érdemes utánanézni.
  • Mindig lenyomott szakállú horogra kössünk. Szinte minden revir catch and release és a legtöbb helyen szigorúan tiltják a szakállas horgok használatát.
  • Mivel a téli időszak egybeesik a pisztráng ívási idejével a revireken limitálják az alsó csaliméretet, ez általában 15 cm. 10 cm alatti legyeket ne használjunk huchora, mert valószínűleg pisztráng fogja elkapni.
  • A hucho legyeknél ne használjunk Flash anyagokat vagy csak nagyon keveset. Túlhorgászott vizeken riasztó lehet.

Advertisement

Tömött bucktail streamer. Nagy jelet ad le és a felszín közelében jön. A sötétedés óráiban van létjogosultsága.
Egyik kedvenc furabou streamerem.. Egyszerű megkötni, jól aláólmozható és könnyen színezhető. A túlméretezett szem kiválthatja a kapóreflexet.
A sebespisztráng szín mindig nyerő

Advertisement

Tandem streamer lecsípett hátsó horoggal. Nem mindenhol engedik a két horog használatát
Tengerre kötött, nagy méretű szintetikus streamer. Bíztam benne de ezúttal nem adott halat.
Ha kapókedvükben vannak a kis galócák is vehemensen támadják a streamert.

Technika

Legyezve horgászni galócára a legnagyobb kihívások egyike. Általában nagyon hideg van és nemigen van olyan kesztyű amivel rendesen meg lehet fogni vizesen is a legyezőzsinórt. A parti fák sok helyen szinte lehetetlenné teszik a dobást, sokszor szűk ki lyukakba kell becélozunk háttal a víznek, hogy vízbe tudjuk juttatni csalinkat. A pályát a lehető legnagyobb óvatossággal kell megközelíteni és igyekezni kell takarásban maradni. A rontott dobást sem tolerálja a hucho, a vízbe csapódó zsinór vagy csali szinte biztos, hogy el fogja riasztani. A galóca - amikor épp nem táplálkozik vadul -, nemigen mozdul el a fenék közeléből. Nekünk kell lejuttatni a csalit hozzá ami még süllyedő zsinórral és súlyozott legyekkel sem könnyű feladat.

Az ilyen pillanatok emelik a galócázást a legizgalmasabb horgászatok közé. Ezt a gyönyörű halat végül nem sikerült kapásra bírni.

Advertisement

Tipikus galócás reggel. Kemény hideg, gőzölgő folyó
Öltözékünk ne legyen élénk, rikító színű
Az összeszűkülő mederben felgyorsuló víz jó szokott lenni

Advertisement

A csalivezetés sebességével érdemes kísérletezgetni. Alapvetően nem tudjuk olyan gyorsan húzni a streamert, hogy a galóca ne tudja elkapni, persze ha akarja. Túlhorgászott vizeken és inaktív halaknál az egészen lassú vezetés preferált.

Van még egy nagyon érdekes momentum amit jó észben tartani. A galóca ritkán jár egyedül, még a nagyobb példányok is kisebb csapatokba verődnek és egyszerre kezdenek táplálkozni. A horgon védekező hal körül szinte mindig van egy két másik hal is akik szintén táplálékhoz akarnak jutni. Ezért ha valamelyikünk halat akaszt érdemes odadobni a másik horgásznak is, nagy eséllyel kapása lesz. Ez ugyan furcsán hangzik de a gájdok fel szokták hívni rá a figyelmet.

Túlhorgászott vizeken, limitált horgászidőnél koncentráljunk az esti időszakra. Ilyenkor érdemes csendben figyelve, dobás nélkül várakozni akár hosszú időn keresztül is. Ez - tekintve a borsos engedély árakat - nagyon nehéz, de eredményes. Folyamatos dobálással megzavarjuk a halakat, kevés technikailag jól kivitelezett, pontos dobásokkal viszont eredményt érhetünk el.

Advertisement

Mindig csak akkor engedjük el a halat ha meggyőződtünk róla, hogy biztosan el fog úszni
Egy ekkora halat visszaengedni hatalmas öröm

A fentiekből talán kiderül, hogy a galóca legyezőhorgászata nem való mindenkinek. Az a normális ha nem fogunk halat, vagy kapásunk sem lesz, ezt még véletlenül sem szabad kudarcként értékelni. Kellő fanatizmussal, felkészültséggel, kitartással és nem kevés hittel előbb utóbb ránk fog mosolyogni a szerencse.

Ekkora streamerhez már kell a 10-es bot
A galócahorgászat igen fárasztó, időnként érdemes lepihenni kicsit